Friday, April 15, 2011

MENJADI SEORANG PEMIMPIN YANG DI REDHAI OLEH ALLAH

Daripada Hassan Al-Banna telah mengatakan,HENDAKLAH KAMU MENJADI SEORANG AHLI IBADAH SEBELUM MENJADI SEORANG PEMIMPIN,SESUNGGUHNYA IBADAH ITU AKAN MENJADI SEBAIK-BAIK PEMIMPIN,,Oleh itu kita yang bergelar seorang muslim dan muslimah di wajibkan ke atas kita menunaikan kewajiban yang di tuntut oleh Allah s.w.t.

Menjadi seorang pemimpin bukanlah hanya sekadar melaksanakan perkara wajib sahaja malahan perkara-perkara sunat yang perlu di tunaikan,kerana apa??
Pemimpinlah yang perlu banyak mengadu dan memohon kepada Allah,janganlah meremehkan ibadah apabila kita menjadi seorang pemimipin.

Kadang-kadang apabila memikul tanggungjawab yang besar,kadang-kadang rasa tidak mampu,rasa lemah jadi jangan biarkan perkara ini menular terus dalam diri kita,oleh itu jadikan Al-Quran sebagai pemujuk diri kita,membaca Ayat Allah adalah satu pujukan dari Allah s.w.t.

BAGAIMANA HATI KITA??ADAKAH HATI KITA BERSIH DARI MAKSIAT??
Hati kita perlu sentiasa dalam keadaan bersih bukan hati kita dalam keadaan kotor.Dalam melaksanakan tanggungjawab @menjadi seorang pemimpin sentiasalah dalam keadaan hati kita yang tidak ada riya',hasad dengki dan takbur.

Menjadi seorang yang berkepimpinan sentiasalah dalam diri ada TARBIYAH ZATIYAH(tarbiyah diri sendiri)jika tidak ada TARBIYAH ZATIYAH adakah kita nampak keaiban kita sendiri??Itulah pentingnya TARBIYAH ZATIYAH....


No comments:

Post a Comment