Monday, August 15, 2011

Tanda-tanda Riya' dan Sum'ah

Assalamualaikum kepada sidang pembaca blog saya,salam ramadhan Al-Mubarak semoga kita mencapai yang terbaik di bulan keberkatan ini...Penulisan saya kali ini,saya ingin kongsikan tentang TANDA-TANDA RIYA' DAN SUM'AH..Moga bermanfaat bersama,..

Seorang muslim dapat mengetahui apakah dirimya dijangkiti penyakit riya'dan sum'ah atau tidak,sebaiknya ia mengetahui tanda-tanda orang yang terjangkiti penyakit tersebut seperti:

1)Bersemangat dan semakin bersungguh-sungguh dalam melakukan suatu amal apabila ada orang ada orang yang memuji dan menyanjungnya.Namun, apabila dicela atau dihina,ia menjadi malas dan sekadar melepaskan batuk di tangga.

2)Bersemangat dan semakin bersungguh-sungguh dalam melakukan amal ketika bersama orang lain,dan akan menjadi malas ketika bersendirian.

3)Menjaga dan memerhatikan batas-batas Allah apabila bersama orang lain, tetapi akan melanggarnya saat bersendirian, jauh dari pandangan orang lain.Tentang tanda penyakit ini,

Rasulullah bersabda:"Sungguh aku akan benar-benar mengetahui bahawa ada segolongan dari umatku yang datang pada hari kiamat membawa pahala kebaikan yang sangat banyak pada hari seperti gunung-gunung putih di Tihamah,tetapi Allah s.w.t. menjadikannya bagai debu-denu berterbangan tidak berharga.Mereka adalah saudaramu yang warna kulitnya sama denganmu.Mereka beribadah pada waktu malam seperti kamu lakukan"Kemudian Rasulullah melanjutkan lagi ucapannya,"Tetapi mereka adalah kaum yang apabila menyendiri suka melanggar hal-hal yang diharamkan oleh Allah"(Hadis Riwayat Ibn Majah)

Semoga kita sama-sama hindari dari sifat ini janganlah kita laksanakan amal secara sia-sia.kita laksanakanlah amal hanya semata-mata kerana Allah...Cara-cara untuk mengubati penyakit ini tunggu Penulisan blog saya yang bakal tiba...

Marilah kita islahkan diri kita untuk mencapai RedhaNYA...Ya Allah jauhilah kami dari sifat riya',sum'ah,jauhilh dari sifat sombong,angkuh dan takbur...amin-amin Ya rabbal 'alamin..

1 comment:

  1. salam..thanx 4 this entry...byak bgi kesedaran pda diri apeb smula..

    ReplyDelete